Direktlänk till inlägg 11 oktober 2013

Tobleroneparfait med hasselnötter

Av Ann - 11 oktober 2013 12:46

Denna underbara parfait tårta hittade jag receptet på hos lindarunn.se  helt underbart god är den!


Gör först marängbotten:
 
3 äggvitor (spara gulorna till parfaiten)
2 dl strösocker
100 g hasselnötskärnor
 
Sätt ugnen på 150 grader
* Rosta hasselnötskärnorna i en torr stekpanna och gnugga sedan av skalet mellan hushållspapper
* Finhacka hasselnötterna
* Vispa upp äggvitorna och tillsätt sedan strösocker och vispa marängen riktigt hård så pass att du kan vända bunken upp och ner utan att den rinner ur
* Vänd ner de hackade hasselnötterna i marängen
* Klä en 24 cm springform med bakplåtspapper i botten och runt kantern med hjälp av smält smör som klister och fyll formen med marängsmeten
* Grädda mitt i ugnen ca 45 min
* Låt svalna i formen
 
Under tiden du gräddar marängen gör du parfaiten
 
200g Toblerone
3 äggulor
½ dl strösocker
3 dl vispgrädde

Smält 125 gram av tobleronen i vattenbad eller i mikron
Vispa äggulorna och sockret tjockt och pösigt
Vispa grädden hårt och blanda med äggvispet
Rör ner ungefär 1/3 av vispet lite i taget i den smälta Tobleronen, rör till en jämn massa
Rör därefter ner chokladblandningen i resten av det vispade
Blanda slutligen ner 50 gram hackad toblerone
Häll allt över den avsvalnade marängbottnen direkt ner i formen
Frys minst 4 timmar.

Ta fram tårtan ca 30 min innan den ska ätas och precis före serveringen kan du spritsa vispad grädde fint runt om och dekorera med färska hallon

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 11 oktober 2013 13:27

Då min yngre son fyllde ett i maj så var jag så sugen på att göra en regnbågstårta, tyckte att det passade på barnkalas! :)   Fyllningen bestod av Whipped Cream Cheese Frosting       Whipped Cream Cheese Frosting   300 gr Philadelphiao...

Av Ann - 11 oktober 2013 13:13


Kanelbullar är nåt jag gillar! Jag använder mig alltid av kungsörnens recept som finns på baksidan av vetemjöls paketet, och har klippt ut det och klistrat fast det på insidan av min mjölburk. Däremot följer jag aldrig receptet på fyllningen utan bla...

Av Ann - 11 oktober 2013 12:28


När min äldre son fyllde 5 så önskade han bland annat en bamsetårta.   Den innehöll ljustårtbotten, mjölkchokladganache och jordgubbsmousse.   ...

Av Ann - 11 oktober 2013 10:40


tårta i sugarpaste! Jag har aldrig riktigt gillat att göra tårtor förr.. mest för att jag inte tyckt om att äta tårta. Förra året då jag och min man gifte oss i hymmel och hemlighet så bestämde jag mig för att iallafall gör en bröllopstårta.. Kolla...

Presentation


Hejsan. Ann heter jag, jag älskar att baka, och bakar nästan varje dag. Många recept har jag fått från min mormor som även är den som lärt mig mycket om bakning. Här kommer det finnas allt från drömmar till tårtor!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards